14 marca 2013

"People thought they are customers, in reality they are product"



"People thought they are customers, in reality they are product"

LUDZKA UWAGA TO TOWAR


Wspomniałem już kiedyś, iż bez telewizora mija mi niebawem dokładnie 10 lat. Od momentu wyprowadzki z domu bez problemu obchodzę się bez tego urządzenia, które w mojej ocenie sieje nieprawdopodobne spustoszenie w tkance społecznej.

Co składnia inwestorów do wykładania pieniędzy na projekty, które mają tyle wad, iż powinny zostać prawnie zabronione, np. stacje telewizyjne? Odpowiedź: to możliwość zagospodarowania jedynego zasobu, który również jest unikatowy - ludzkiej uwagi. Za "treści" prezentowane w tv płacimy zawsze - właśnie naszą uwagą. Skoro tym ograniczonym zasobem dysponujemy w taki sposób, to oznacza, że nie możemy go poświecić na inne cele - naszych najbliższych, rodziców, dzieci, krewnych. Nie możemy go poświęcić także na inne zajęcia - czytanie, pisanie, rąbanie drewna, kopanie ogródka, naukę nowych rzeczy, chodzenie na spacery, gotowanie, etc. To tzw. koszt utraconych możliwości (ang. opportunity cost). Istotnie, koszt to wielki, bo uwaga ludzka jest niepodzielna, przynajmniej męska :)

Tym samym przed telewizorem nie jesteś telewidzem - twoja uwaga to produkt, który wymieniasz za telewizyjne "treści". Jak mawiają marketingowcy - serce jest bliżej portfela niż rozum, stąd ta konieczność wzbudzania "emocji" u telewidza. A w międzyczasie reklama...

Telewizja ma wzbudzać niepokój, a sposobem na jego zniwelowanie są zakupy. Stąd elektryzujące newsy przeplatane reklamami "magicznych różdżek", które od wywołanego lęku mają nas uwolnić. "Jesteś tylko krok od szczęścia" - przekonują reklamy.
Proces ten ma miejsce nawet, gdy jesteśmy tego świadomi, a także wtedy, gdy świadomie negujemy jego działanie.

TROSKA TO KOSZT

Po ostatnich przebojach z produktami Made in China naszła mnie krótka myśl: 
troska to kosztNiby produkt tani, ale gdy powiększymy go o koszt troski o to, czy zaraz się nie zepsuje, lub raczej: kiedy się zepsuje - cena nie wydaje się już tak atrakcyjna. Prawda jest taka, że na chińskie produkty, co do zasady, nie można liczyć - psują się zawsze, gdy akurat ich potrzebujesz. Serwis jest niemożliwy, ekstremalnie utrudniony, a już na pewno nieopłacalny. "Proszę wywalić i kupić nowe." - słyszmy w serwisie. Podświadomie więc cześć naszej uwagi poświęcamy temu co się zepsuje i kiedy.... Wspomniałem, że ludzka uwaga jest zasobem ograniczonym, więc ta jej część, którą poświęcamy na zamartwianie się o jakość towaru - nawet podświadome - nie może być spożytkowana inaczej, bardziej produktywnie.

5 komentarzy:

  1. Z telewizją rozstałem się w roku 1993. Serdecznie polecam

    OdpowiedzUsuń
  2. Telewizja, ale także inne media dostają od nas za darmo, za nic, za bezcen naszą uwagę, czas... Zgadzam się absolutnie. Chcą tego tym bardziej, że nikt nie może tego wyprodukować.

    Co do produktów made in... to unikałbym generalizacji. Większość produktów elektroniki użytkowej tam powstaje. Podejrzewam, że komputer przy użyciu którego ten tekst powstawał w większości składa się z takich elementów.

    Troska to koszt, bo troska to nasza uwaga - tak. Jednak ostatni akapit jak dla mnie trochę przesadzony.

    W każdym razie: prostota jest fajna.

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy ostatni akapit jest przesadzony? Chyba jednak nie do końca. Nie tak dawno temu oddałem swoja mini-wieżę korzystając z prawa gwarancji. Odpowiedź serwisu "Nie mamy części, nie opłaca się, szkoda na to czasu", dostałem nowszy model. Niby wszystko ok, ale stara wieża zalega teraz na jakimś śmietnisku podczas gdy mogłaby mi służyć jeszcze wiele lat. Spójrzmy teraz na tą sytuację globalnie, jak wiele jest takich przypadków? Zastanówmy się teraz nad kosztami jakie poniosło środowisko naturalne w związku z wyprodukowaniem sprzętu oraz późniejszym jego rozkładaniu się na śmieciach. Koszty są wiec całkiem spore.

    OdpowiedzUsuń
  4. Opisywany przez Adama przypadek to, jak mniemam, wypadek przy pracy. Wieża miała się popsuć tuż po terminie gwarancji. Wówczas odpowiedź serwisu była by taka sama, ale trzeba by było kupić. Nie zapominajmy, iż czas poświęcony na wizytę w serwisie plus czas gdy sprzęt nie działa plus nerwu - to też koszt osobisty. Odpadki to koszt przyszłych pokoleń.

    Kiedyś usłyszałem bardzo mądre zdanie, iż jeśli jakiegoś elementu urządzenia nie da się naprawić to całe urządzenie jest nic nie warte. Niestety tak jest w większości przypadków i to mi się nie podoba, czemu chciałem dać wyraz powyższym wpisem na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy wpis... kiedyś bardzo interesowałem się tym tematem, a było to związane z atrakcyjnością. Tego słowa ostatnio dosyć często się używa w przeróżnych kontekstach (atrakcyjny mężczyzna/kobieta, atrakcyjna wycieczka, atrakcyjna praca czy zarobki, atrakcyjne oprocentowanie kredytu, atrakcyjna cena itd...). Atrakcyjny znaczy tyle co warty uwagi. Mamy tu więc do czynienia z dwoma operacjami takimi jak wartość (nadanie obiektowi: sytuacja,zdarzenie,działanie,idea,myśl,produkt,zachowanie,osoba, określonej wartości) oraz uwagą (czyli formą działania polegającą na skoncentrowaniu uwagi właśnie na danym obiekcie, który jest atrakcyjny poprzez określona wartość). Dlaczego to takie ważne i istotne? Po pierwsze ponieważ oba procesy są procesami wewnętrznymi, bezpośrednio związanymi z ośrodkiem wolnej woli u człowieka. Po drugie oba procesy, w połączeniu z ośrodkiem wolitywnym służą kształtowaniu określonej postawy. Każda postawa zawiera w sobie trzy składniki: poznawczy, emocjonalny (obydwa wewnętrzne) oraz behawioralny (zewnętrzny wyrażający się poprzez zachowania, działania i reakcje). Ostatecznie umiejętność zagospodarowania ludzkiej uwagi jest w istocie procesem przejmowania kontroli nad człowiekiem, jego reakcjami, zachowaniami, działaniami, sposobem postrzegania rzeczywistości, emocjami, czyli postawą oraz ośrodkiem wolnej woli odpowiedzialnym m.in. za decyzje i wybory.
    To tyle w tak wielkim skrócie;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

UWAGA: Komentarze są moderowane i pojawiają się dopiero po pewnym czasie. Będzie nam miło, gdy się pod nimi podpiszesz :) Nie publikuję wypowiedzi pozornie na temat, a stanowiących formę reklamy, zwł. blogów komercyjnych...