Szlachetne zdrowie...

 


Konsumpcjonizm potrafi oddziaływać na nasze wybory w sposób subtelny i zawoalowany, odwołując się do niematerialnych, z pozoru całkiem niewinnych, potrzeb, jak choćby troska o nasze zdrowie...

Ostatnio znajomi poczęstowali nas sokiem zawierającym w swoim składzie jagodę, która -jak przeczytałem w ulotce- "posiada wszystko, czego potrzebuje nasz organizm". Jagoda ta stanowiła "bardzo ważny element kultury wśród miejscowych plemion Ameryki Południowej", zaś teraz za sprawą pewnej firmy, działającej metodą marketingu wielopoziomowego, "jagodę tę sławi się na całym świecie za jej niezwykle korzystne właściwości odżywcze". Sławi tak skutecznie, że firma, działająca od 2005 r., znalazła się wśród 500 najszybciej rozwijających się firm na świecie. W internecie znalazłem artykuł, w którym podano aż 39 powodów (!), dla których warto pić ten sok. Nie przeczę, być może oferowana mikstura ma wyjątkowe właściwości, na pewno jest smaczna. Problem w tym, że butelka produktu kosztuje grubo ponad 100 zł, a dla osiągnięcia korzystnych rezultatów trzeba go spożywać w dość dużych ilościach. Entuzjazm znajomych jednak podziałał i zakiełkowała -na szczęście na krótko- myśl: A może tak zaoszczędzić i kupić kilka butelek (im więcej tym taniej), wszak zależy nam na zdrowiu naszym i naszych dzieci?

Wbrew temu, co mówią reklamy, konsumpcjonizm nie polega na zaspakajaniu pragnień, ale na wzbudzaniu nowych, najlepiej takich, których z zasady nie da się zaspokoić. Miejscem, które nadaje się do tego doskonale, jest mieszanka naszych oczekiwań, obaw i lęków związanych z ciałem i jego urodą, kapryśnym zdrowiem oraz sprawnością fizyczną.

Z jednej strony powtarzamy (i wierzymy w) slogan "zdrowie jest najważniejsze". Dużo jesteśmy w stanie zrobić, aby zapewnić je sobie i bliskim. Z drugiej strony nieuchronnych procesów starzenia nie da się zatrzymać - jesteśmy na z góry przegranych pozycjach. Współczesna kultura to dyktatura młodości i kult sprawności fizycznej w wersji wyidealizowanej: w konfrontacji z nastoletnimi modelami i możliwościami Photoshopa szybko odkrywamy, że mamy czegoś za dużo (kilogramów, lat, zmarszczek) lub za mało (energii, mięśni, sprawności). Wpędzające w kompleksy kolorowe magazyny i reklamy, z których kapie energia i witalność, kremy i mikstury cofające w czasie o dekady, diety, z których każda ma być zwycięska i ostatnia, sprzęt sportowy do rzeźbienia naszych mięśni, karnety na najnowsze zabiegi, solaria, spa, operacje plastyczne naciągające (lub rozciągające) to i owo, jogurty wzmacniające odporność i poprawiające trawienie, zdrowa żywność i suplementy, bez których umrzesz na raka, a już na pewno nie poprawisz sobie samopoczucia... Jeśli zdrowie szwankuje, tym lepiej: reklamy o lekarstwach stanowią prawie połowę wszystkich reklam, a "lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu" oraz portfelowi.

Nie lekceważę znaczenia dobrego odżywiania, zdrowia, ogólnej sprawności, problemu otyłości, będącego konsekwencją nieumiarkowania w jedzeniu niezdrowych, wysokoprzetworzonych produktów. Jestem jednak przekonany że ogólnie pojęte "zdrowie" można utrzymać za pomocą całkiem zwyczajnych i ogólnodostępnych środków, kierując się przede wszystkim rozsądkiem i podejmując działania na miarę ograniczonego budżetu, np. dbając o zdrową dietę dzięki  prostym zasadom i jedzeniu zasadniczo tego, co wyrasta z ziemi na naszej szerokości geograficznej. Bez konieczności łykania soku z egzotycznej, do tej pory nikomu nieznanej jagody.

A już teraz przy okazji Świąt życzę Wam DUŻO ZDROWIA! (:

11 komentarzy:

  1. Zdrowe odżywianie, wbrew powszechnie panującej opinii, nie polega na dokładaniu do bieżącej diety kolejnych super-zdrowych produktów, tylko na ujmowaniu najbardziej szkodliwych, z tego co na co dzień jemy. Wypicie soku z super-jagody na niewiele się zda (po za efektem placebo) jeśli nasza dieta "faszeruje" nas rafinowanymi cukrami, tłuszczami czy nadmiarem białka (zwierzęcego).

    OdpowiedzUsuń
  2. No popatrz Konrad, no...
    No sok doskonały po którym chyba nawet urwane nogi odrastają... ;)))
    No wręcz "chromi chodzą, niewidomi odzyskują wzrok" ;)))
    No jak sobie przez minione tysiąclecia ludzkość bez niego radziła i nie wymarła?!?!?! ;)))
    Cuda, panie... cuda...
    "Bóg-cudotwórca" w płynie... ;)))

    A tak na poważnie to myślę sobie, że by prowadzić "dobry, zdrowy styl życia" współczesnemu człowiekowi bardziej przyda się "odejmowanie" z tego co ma niż "dodawanie"...
    Roman

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że ludzie z braku czasu (na własne życzenie zresztą) chcą iść na skróty - nie interesuje ich długotrwały proces zmiany nawyków żywieniowych, długie godziny spędzane na jakimkolwiek wysiłku. Wszystko musi się dziać natychmiast, a cena to sprawa drugorzędna... i tak koło się zamyka - im więcej pracujemy, tym gorsze zdrowie, a im gorsze zdrowie, tym więcej trzeba pracować na drogie używki i wspomagacze.

    Ten post bardzo fajnie łączy się z poprzednim - bo przecież to oczekiwanie na szybkie rezultaty bez zbędnego wysiłku też można podsumować jednym słowem: instant :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To są gumijagody :)

    OdpowiedzUsuń
  5. AMEN, nic dodać, nic ująć, zgadzam się w Twoim wpisem w całości.

    OdpowiedzUsuń
  6. ja po prostu zrezygnowałem z cukru

    za dużo słodkich soków także nie jest dobrze pić, przynajmniej ja tak czuję

    OdpowiedzUsuń
  7. Hah, dokładnie! "Dotychczas żadne preparaty na odchudzanie nie pomogły? Wypróbuj X, schudniesz od razu!" Uwielbiam tego słuchać i zastanawiać się, ile ludzi się na to nabiera i rzeczywiście to kupuje, a potem jest zawiedzionych, że nic z tego nie wyszło.. (: Kiedy zaś im doradzić ćwiczenia, to są zdziwieni: dlaczego ćwiczenia? Po co się męczyć, skoro mogę kupić suplement diety X, Y, Z i schudnąć?"
    To straszne, ale ludzie już nie umieją cieszyć się z tego, że żyją. Wszędzie, do każdego celu chcą iść na skróty. A że się nie udaje... cóż... jak nie ten skrót, to inny. (:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo ma być "Szybko, łatwo i przyjemnie" no i oczywiście bez wysiłku...

      To tak jak ze szczęściem i spełnieniem...
      Wielu chce być "szczęśliwymi", a niewielu "spełnionymi", bo to pierwsze to PODOBNO "nasze prawo" więc jakby z założenia się "należy"... a na to drugie trzeba zapracować i to czasami ciężko :)))
      Roman

      Usuń
  8. O tym owocu http://www.medigo.pl/twoje-zdrowie-nowosci/moc-cudownych-owocow-z-amazonii-teraz-dostepna-juz-w-polsce jest dyskusja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tej jagodzie, ale innym produkcie (firma monavie - http://www.dobrajagoda.pl/zamow-monavie)

      Usuń
  9. Tak, dużo racji. Taki marketing jest bardzo podstępny. Czasem, naprawdę ciężko odróżnić takie cudowne preparaty od naciągania.
    Karnet na siłownię "na wszystko" tylko 99 PLN miesięcznie! Super oferta! Już samo to, że go kupię spowoduje ze będę piękny i silny. A to przecież daje 1200 rocznie, nie licząc kosztów na dojazdy itp. Za te środki, można zedrzec ze dwie dobrych butow na regularnych spacerach. :) Albo kupic rower i nim dojezdac do pracy.

    OdpowiedzUsuń

UWAGA: Komentarze są moderowane i pojawiają się dopiero po pewnym czasie. Będzie nam miło, gdy się pod nimi podpiszesz :) Nie publikuję wypowiedzi pozornie na temat, a stanowiących formę reklamy, zwł. blogów komercyjnych...